Se on käynnissä. Siitä ei pääse mihinkään. Netti tulee ja jyrää. Jo toisen kerran. Osa markkinoijista on innostunut tosissaan, kuten Foster´s, joka hylkäsi jenkkitelevision aivan tykkänään. Tästä Fossukan edustamasta muutoksesta on kirjoitettu ja kirjoitetaan paljon. Puhutaa investoinneista, keskittymisestä nettiin jne. Mutta siitä, mitä tämä webin toinen tuleminen oikeasti tarkoittaa markkinoijille, medialle tai netin käyttäjille ei ole keskusteltu kovinkaan paljon. Tätä asiaan kannattaa miettiä, sillä muutoin on vaarana sama äkkijarrutus kuin silloin ensimmäisellä kerrallakin. Valitettavasti nyt media- ja markkinointikentän tilanne on hieman erilainen. Paluuta vanhaan ei välttämättä ole. Mediakenttä on jo valmiiksi pirstaleina. Ja markkinointiin on hiipinyt sisään tulosvastuu.
Minä olen hyvin voimakkaasti netin kannalla. Se on parasta mitä medialle ja markkinoijalle on tapahtunut sitten Guttenbergin. Olen silti huolissani voimista, jotka tähän tilaan vaikuttavat. Monet tuntuvat ajavan nettiin perinteistä medianäkemystä. Joka sinällään on ymmärrettävää. Me olemme tapojemme vankeja tai organisaatioameeboja jotka kuljemme virran mukana pitäen isommasta tai pienemmästä pallistamme tiukasti kiinni.Tämä tulee aiheuttamaan paljon turhaa verta ja irtohampaita kehään, jossa kuluttajat valitsevat voittajan. Se kestääkö ottelu 3-6 vuotta riippuu kokonaa sinusta, joka päätät tekemissitä niin mediassa kuin markkinoinnissakin. Turpaan ottavat takuuvarmasti ne toimijat jotka eivät ymmärrä kuluttajan valtaa, vaikutusta ja mediaa tilana. Ja siinä voi muutaman virran mukana kulkevan mediapomon tai markkinointinarrin palli upota.
2 thoughts on “Webin uusi tuleminen ja käsitys internetistä mediana”
Kommentointi on suljettu.
”Se kestääkö ottelu 3-6 vuotta riippuu kokonaa sinusta, joka päätät tekemissitä niin mediassa kuin markkinoinnissakin.”
Huh! Virkistävää lukea kunnon uhoa. Olen samaa mieltä siitä, että uusi internet, johon voi myös kirjoittaa, eikä vain lukea, muuttaa maailman ehkä nopeammin kuin vieläkään tajuamme edes me, jotka jo kuvittelemme tajuavamme.
Fundeerasin juuri eilen blogissani, muuten, Voivatko kansalaismedia ja valtavirtamedia liittoutua yleisön eduksi?
Joo, onhan tuossa tekstissä pirusti uhoa. Korostettakoon nyt silti vielä sitä, että mielestäni perinteinen media elää ja voi hyvinkin 50 vuoden päästä. Perinteisiä lehtiäkin on, aivan takuuvarmasti. Mutta miten ne on rakennettu ja millaisia sisältöjä ne välittävät on aivan toinen juttu. Itse kaipaisin massaräätälöityä sanomalehteä ja RSS-virtaan kytkettyä sähköistä paikallislehteä.