Markkinointi ja mainonta ja pari muutakin mediaa julkaisi tuossa taannoin mielenkiintoisen uutisen, jonka mukaan ”Tuubi” on on tehnyt levy-yhtiö EMI:n kanssa sopimuksen, joka antaa ”Tuubin” käyttäjille pääsyn EMI:n artistien musiikkivideoihin ja mahdollisuuden liittää niitä omiin videoihinsa.
Tämä on suurta viisautta.
Tuubin sisällöstä jo muutenkin melkoinen määrä on sellaista, jossa kuluttajien rooli on lähinnä muokkaus. Se ihmisen oma tekeminen rajoittuu monesti siihen, että tuotettua sisältöä yhdistellään uudella tavalla. Nyt se tulee ainakin osittain luvalliseksi. Samalla se varmasti vahvistaa YT:n asemaa verkossa ja osoittaa myös hyvin sen, että tuubin tekijät ovat hereillä ja osaavat tämän sosiaalinen median konseptoinnin erittäin hyvin. Toisin kuin monet muut. Videopalveluita on nimittäin putkahdellut markkinoille kuin sieniä sateeella, kuluneesti sanoakseni. Niistä puuttuu lähes aina juoni ja niiden kokonaisuus kertoo, että koko sosiaalista/yhteisöllistä mediaa ei ilmiönä ymmärretä tarpeeksi. ”Tehdään se, koska se on muotia”, on varmaan jossakin kulmahuoneessa todettu. Ja voisin veikata, että tulokset ovat saman tasoisia.
Vaikka joku onkin ”kuuminta hottia”, kannattaa aluksi istua kannonnokkaan, ottaa esille Työmies -aski, polttaa paperossi ja piirtää askin kanteen pohjapiirros siitä mitä on tekemässä. Sillä tavoin voi menestyä pidempäänkin.
—