Lueskelin jutun digitodaystä. Sen mukaan Suomessa ei investoida sosiaaliseen mediaan. Samaa aihetta liippaa (muistaakseni) TIVIssä ollut artikkeli jossa puhutaan sosiaalisen median kaupallistamisesta. (Tällä hetkellä näitä artikkeleita tuntuu piisaavan. En edes minä pysy perässä….)
Olen Mutasen kanssa samaa ja eri mieltä. Ja silti en tunnusta olevani skitsofreenikko.
Perustelun tälle täytyy aloittaa kauempaa historiasta. Sosiaalinen media on oikeastaan rantautunut terminä Suomeen vasta tämän vuoden aikana. Siis puhun nyt julkisuudesta ja ns. suuresta yleisöstä (Mikä se nyt sitten onkaan.). Runsas kaski vuotta sitten kun ko. termin päästi suustaan, sai usein kuulla kommentin joko ”sosialismista” tai sitten puhetta ”sosiaalityöstä”. Siksi olen aika pitkälle itse käyttänyt termiä ”yhteisöllinen media” SM:n asemasta, vaikka niillä sisällöltään onkin hieman eri merkitys. Painotukset ehkä vaihtelevat. Silloin pannu pöhisi jo Jenkkilässä. Palveluita pukkasi autotalleista ja vanhoista tehdasrakennuksista markkinoille. Niitä ja niiden järjellisyyttä ihmettelivät niin vanhat it-konkarit kuin mainostoimistojen kaikennähneet jampatkin.
Tästä huolimatta n. kolme vuotta sitten Yhdysvalloissa investoinnit sosiaaliseen mediaan olivat melko pienet. Muistaakseni olen jossakin nähnyt luvun n. 60 miljoonaa USD. Potin koko ei siis ollut kovin suuri markkinan kokoon nähden. Investorit olivat yleensä niitä jotka olivat tehneet rahansa 2000-luvun taitteessa edellisen buumin aikana. Ns. perinteiset teknoinvestorit loistivat poissaolollaan. Sitten tulivat You Tube ja muut, jotka lapiovat taaloja taskuun oikein urakalla. Ja kuten arvata saattaa, rahaa on tänään paljon helpompi saada. Ahneus on riskisijoittajalle Yhdysvalloissa edelleen paras motiivi. Ja niin se taitaa olla täällä Suomessakin. Meillä vain sen riski-osan voi pudottaa pois; puhutaanpa pelkistä sijoittajista.
Mutta se väite ettei sosiaalinen media ole saanut Suomessa aiemmin rahaa on perät