Mikä on 1851 perustettu Yhdysvaltain kolmanneksi suurin sanomalehti?
Sehän on New York Times, eli tutummin NYT.
Tänään (2.1.2008) Kauppalehdessä oli pieni uutinen. NYT:in luokiteluilla ilmoituksiaa ei mene hyvin. Näissä kun on tullut vuositasolla takkiin noin 20 % verran kauttaaltaan. Sen sijaan saman talon omistamalla About.comilla menee hyvin. Sen ilmoitustulot kun nousivat. Samaa asiaa sivuaa myös osaltaan myös muutama muu uutinen verkossa.
Tämänkaltaiset uutiset ovat hyvin todennäköisiä myös Euroopassa. Internet formaattina kun sopii paljon paremmin luokitelluille ilmoituksille kuin lehti. Ja jos tässä kilpailussa verkossa aikoo menestyä, on ajateltava koko homma uudella tavalla. Ja tämänkaltainen luovuus tuntuu monilta perinteisiltä medioilta puuttuvan. Ja jos rehellisiä ollaan sitä tuntuu ainakin joskus puuttuvan myös niiltä yrityksistä joille koko netin luulisi olevan paljon tutumpi yritys.
Niinpä niin,
Netti valtaa alaa ja syrjäyttää kankeat vanhat mediat. Pahimmin taitaa tällä hetkellä kärsiä asiasta televisio, mutta kyllä lehtienkin tilanne on kohtuullisen heikko.
Yhteisöt ovat kovassa huudossa, ne ovat mielenkiintoinen ja uusi media mainostajille mainostaa. Kun entistä tarkemmin voidaan netissä mainonta kohdentaa oikealle ryhmälle ja tilastoida joka ikinen asia (näytöt, klikkaukset jne.) niin onhan tuo netti ihan ylivertainen muihin medioihin verrattuna. Näin yhden Suomen top 50 verkkomedian myynti- ja markkinointijohtajana voi hyvin todeta, että suunta on mainosrahoissa lähivuosina kovasti ylöspäin. Tervetuloa vaan mainostajat palveluamme kokeilemaan.