Tietosuojavaltuutettun ja Kuluttajavirasto ovat lyöneet viisaat päänsä yhteen. Tuloksena on syntynyt pelisäännöt viraalimarkkinoinnista. Ne julkaistiin tiistaina 15. tammikuuta. Sinällään ne eivät nyt kaikkea mullista; pelisäännöt ohjaavat minusta tämän alueen kanssa puuhaavia toimijoita ihan maalaisjärkisesti oikeaan suuntaan. Edellytys mm. vastaanottajan ennakkosuostumuksesta jos kampanjoissa halutaan järjestää arvontoja on ihan järkevää.
Viraalimarkkinointi rinnastetaan tietyssä mielessä sähköiseen suoramarkkinointiin, joka on minusta aivan hyvä rinnastus. Samalla ohjeistus ei millään tavalla estä normaalia ”oikeaa viraalia”. Minä saan suositella, jos siltä tuntuu. Viestin sisällön on vain oltava yksityishenkilöiden välistä viestintää tai mielipiteenvaihtoa, ei siis yrityksen harjoittamaa markkinointiviestintää.
Se, että keinotekoista suosittelua suitsitaan on aivan oikein. Se nimittäin toimii samalla myös markkinoijan eduksi. Se, että kuluttaja valjastetaan viemään kaupallista viestiä esim. motivoimalla heitä palkinnoin, ei muuta sitä tosiasiaa, että viesti on edelleen markkinointiviestintää. Se, tuleeko spammi minulle kaverin lähettämänä on vieläkin ärsyttävämpää kuin se, jota minulle syöttävät hakukoneet. Ja spammia se minusta on ollut lähes joka kerta.
Sen sijaan, että markkinoijat etsisivät aikansa kuluksi porsaanreikiä ohjeistuksesta, markkinoijien tulisi keskittyä omiin brändinsä lojalisteihin. Ja luoda näille palveluita (sisältöä + digitaalista tilaa) joiden avulla nämä lojalistit voisivat aidosti viedä brändin ilosanomaa omille lähimmäisilleen. Se on sitä aitoa viraalia.