Olen ollut viime viikojen aikana puhujana ja panelistina aika monessa sosiaalista mediaa tai mediaa yleensä koskevassa tilaisuudessa. Niissä on lähes aina noussut esiin samat asiat. Median edustajat edelleen pähkäilevät verkon merkitystä. Ja sama koskee brändejä.
Etenkin iltapäivälehtien tilanne kummastuttaa median ihmisiä. Mihin lukijat ovat kadonneet? Miksi paperi ei kiinnosta?
Iltapäivälehtien tehtävä on ollut luoda ja taustoittaa puheenaiheita. Siis antaa aiheita keskustelulle toimiston kahvipöytään ja lounasravintolan asiakkaille. Vuosien saatossa Iltapävälehdet ovat suoltaneet valtavan määrän erilaista sisältöä, jota ovat taivastelleet niin Karesuvannon mummo kuin Punavuoren Håkankin. Mikään ei ole luodannut kansan tuntoja niin hyvin kuin iltpäivälehtien yksinkertaiset asennemittaukset. Perinteinen iltapäivälehti on ehkä eniten ollut riipuvainen sisällöstä, jos sitä verrataan muihin päivälehtiin. Maakuntalehdellä on valmis yhteisö, jota se voi hoitaa ja puhutella kohdistetusti. Iltpäivälehden on voitettava yleisönsä joka päivä.
Nyt on vain niin, että nämä samat puheenaiheet ja sisältö löytyvät tuorreeltaan verkosta. Saat samat uutiset verkosta nopeammin ja laajemmin kuin perinteinen lehti niitä voi koskaan tarjota. Miksi siis ostaa sitä perhanan lehteä? ”Sehän on ekoteko olla ostamatta!”, toesi minulle eräs kaverini, joka on ollut ns. perinteinen asiakas molemmille iltapäivälehdille. Nyt hän katsoo ne samat puheenaiheet ennen lounasta verkosta. Niin tekee varmasti moni muukin.
Iltpäivälehtien tulevaisuus on verkossa. Ne vain eivät ole kovin hyvin onnistuneet ”manageroimaan” ja kaupallistamaan puheenaiheita tässä ympäristössä. Verkossa ei pärjää pelkän perinteisen median kopiolla tai puolivillaisilla palveluilla. Koko strategia on ajateltava uudestaan. On lähdettävä liikeelle verkon ja ihmisten ehdoilla. Ihmiset keskustelevat päivän asioista jo nyt verkossa ja he kaipaavat tälle keskustelulle sopivaa paikkaa. Sellaista, joka on ymmärrettävä sekä hallittava palveluna. Uskon, että esimerkiksi Kauppalehti on saanut omalla uusitulla ja uudelleen asemoidulla verkkopalvelullaan lukijoikseen paljon iltapäivälehtien lukijoita. Kannattaisiko siis median yleensä ja myös iltapäivälehtien vihdoinkin oikeasti miettiä mitä ne ihmiset sieltä verkosta oikein haluavat?