Hyötypalvelut vievät verkossa mukanaan

Talouselämä on ollut aktiivinen ja tehnyt selvityksen Suomen arvostetuimmista verkkobrändeistä. Se on minusta mielenkiintoista luettavaa ja sen perusteella monen markkinointijohtajan ja mediapomon kannattaa miettiä omia tekemisiään hyvin tarkkaan. Markkinointivetoiset sivut eivät listalla juhli; sama koskee kyllä myöskin mediatalojen portaaleja (poikkeuksen tekee tietysti YLE)

Kaikki ihmisten rkastamat palvelut ovat selkeitä, yksinkertaisia arjen elämää helpottavia palveluita. Ja ne on tarkoitettu kestämään aikaa verkossa.

Mutta millaisia verkko-operaatioita me teemme markkinoinnissa? Verkkomarkkinointi on edelleen kolmen kuukauden kampanja. Täynnä tingeltangelia ja muista medioista opittua tyrkkyviestintään. Hyötypalveluita käytetään hyvin vähän markkinoinnissa, vaikka kenttää niille olisi. Samoin ihmisten omaan tekemiseen liittyviä palveluita on markkinointivetoisena hyvin vähän. Ja kuitenkin nämä kaksi ovat niitä joiden parissa ihmiset käyttävät aikaa. Ainakin minä opin perinteistä suoraa tehdessäni yhden totuuden: jos ihmiset käyttävät jonkun asian kanssa aikaa, he yleensä myös ostavat jotakin. Se, että jokin kampanja näyttää hienolta ja on hyvin tehty ei vielä saa mitään aikaan. Videoklippi on kiva katsoa. Kerran. Peli on kiva pelata läpi. Kerran. Mutta palveluun, josta minulle on hyötyä ja jossa minulla on esim. omaa sisältöä, palaan takuuvarmasti takaisin.

Mediapomoilla on vähän samanlainen ongelma. Lööpijournalismi ja muiden medioiden kopiot eivät oikein toimi. Hyötypalveluita on ainakin minusta tultava ulos tuutista aika paljon lisää. Ja hyvin nopeasti. Telkku.com on simppeliydessään hyvä esimerkki palvelusta, jolla on kysyntä ja tarve. Sen viitoittamalla tiellä on hyvä jatkaa.