Verkkomainonta ei sytytyä pk-yrityksiä

Google on tutkinut sitä miten pohjoismaiset pk-yritykset mainostavat verkossa. Tutkimuksen on tehnyt TNS Gallup ja siitä on ollut juttua mm. M&M:ssä

Tutkimuksen mukaan ”kahdeksan kymmenestä pohjoismaisesta pk-yrityksestä, jolla on käytössään omat verkkosivut, ei käytä lainkaan bannerimainontaa.” Se ei yllätä minua ollenkaan. Itse asiassa se vain osoittaa, että pk-yritykset ovat fikusja.

PK-yritysten liiketoimintaympäristö on erilainen kuin esim. globaalin Googlen. Ne palvelevat yleensä paikallisia yhteisöjä ja toimivat monesti palvelualoilla. ( Ja samalla tavoin toimivat muuten Keski-Euoroopankin pienet ja vähän suuremmat yritykset. Parkettimies Kataloniasta ei paljon palveluja saa kaupaksi Baskimaalle, vaikka Espanjassa molemmat maakunnat sijaitsevat.) Samoin niiden tavoitteet ovat erilaisia kuin suuryritysten. Niiden brändi tehdään oikeasti asiakaskokemuksen kautta. Miksi hitossa nämä yritykset ostaisivat bannerimainontaa? Niille globaali Netti on EVVK. Väitän, että monille pk-yrityksistä lehti-ilmoitus toimii edelleen hyvin.

Asialla on kuitenkin toinen puoli. Se olemme todistaneet Etelä-Pohjanmaalla yhdessä Ilkan kanssa. Jos netissä oleva pk-yrtyksille tehty palvelu oikeasti on paikallinen ja sen tarjoama lisäarvo on konkreettinen, ollaan siihen valmiita investoimaan.