M&M:n uutissivuilta noukin seuraavan tiedon: ”päättäjistä 67 prosenttia pitää ammattilehtiä tärkeimpänä lähteenään etsiessään tietoa uusista hankintavaihtoehdoista. Olemassa olevien vaihtoehtojen haarukoimisessa korostuvat internet, keskustelut kollegojen kanssa ja ammattilehdet. Lopullisessa hankintapäätöksessä tärkeimmäksi nousevat kollegat.”
Tämä ei ole mikään uutinen. Näin se on ollut maailman sivu.
Sen sijaan uutinen on se, että päättäjille mediasisältöjä tekevät yritykset eivät ole tätä huomanneet. Tai paremminkin: osanneet kääntää voitokseen. Poikkeusen tästä tekevät seminaarijärjestäjät. Ne ovat perinteisistä päättäjien lompakolle pyrkijöistä ehkä parhaiten tehneet rahaa verkottumisesta. Sama koskee myös muutamaa mediataloa, jotka ovat rakentaneet tapahtumista ja koulutuksesta suorastaan brändejä. Esimerkkinä nyt vaikka Talentum. Näiden ratkaisut ovat kovin perinteisiä. Ja ne toimivat.
Mutta sitten on tämä yhteisöllinen media ja koko digitaalinen tila. Siellä tuntuvat kaikki toimijat olevan hukassa. Tämä on kummallista jo siksi, että koko sosiaalinen media tuntuu juuri nyt ratsastavan aallon harjalla. Ainoa varteenotettava tekijä, joka tällä hetkellä on edes jollakin tasolla liikkeellä on Kauppalehti, joka on meidän asiakkaamme. Se sanottakoon nyt tässä. Kauppalehden kilpailijan Talsan vastaava yritys on taas vitsi. Jos jotakin kiinnostaa miksi, voipi ottaa yhteyttä.