Luin Markkinoinnti & Mainonta -lehden numero 14 pääkirjoituksen. Siinä Seppo Määttänen siteerasi Roger Talermoa aiheesta, jota puhekielessä kutustaan ”Kiina-ilmiöksi”. Olen herrojen kanssa aiheesta aivan samaa mieltä. Jukisen tahon meille tuputtama viesti on, että korkean tason teknologian tms. vastaava suunnittelu pysyy Suomessa. Ainoastaan teollisuustyö muuttaa halpamaihin. Joopa joo.
Me emme täällä raukoilla rajoilla ole yhtään sen viisaampia kuin esim. joka vuosi Intian yliopistohautomoista valmistuvat sadattuhannet insinöörit tai humanistit. Heillä on aivan samalla tavalla ideoita, osaamista ja kunnianhimoa.
Jeesustelun asemasta Suomen viranomaisten kannattaisi olla oikeati huolissaan, koska uutisten mukaan suomalaisten yritysten markkinointiosaaminen on heikkoa. Samoin on kerrottu, että ns. ”luova luokka” supistuu. Jos virallinen Suomi ei ole huolissaan, niin ainakin minä olen. Tälle asialle pitää tehdä jotakin.