Sosiaalinen/yhteisöllinen media on alkanut kiinnostaa mainostajia. Tästä on on ollut uutisointia sekä kotimaan merkkinointijulkaisuissa, että aika monessa kansainvälisessä markkinointia seuraavassa mediassa.
Tämänkaltainen kehitys ei ole mitenkään ennalta aavistamaton. Ihmiset viihtyvät entistä enemmän erilaisten soisaalisten medioiden parissa. Monille nämä digitaaliset tilat ovat sisällön tuottamisen paikka, toiset taas vain tulevat seuraamaan muiden tekemisisä. Näiden palveluiden sisällön monet ihmiset kokevat paljon mielenkiintoisemmaksi ja merkityksellisemmäksi, kuin esimerkiksi geneerisillä mediaportaaleilla oleva sisällön. Ja koska sivuilla on merkitystä, siellä vietetään aikaa.
Missä ihmiset hengaavat, siellä heiluvat pian myös mainosmiehet.
On aivan varmaa, että näiden medioiden palveluissa suoramarkkinoinnin kaltainen kohdistaminen ja asiakkuuden arvon laskeminen tulee kasvamaan. Se taas asettaa periteisen median entistä ahtaammalle. Perinteinen kontaktien määrään perustuva malli kun ei enää välttämättä kiinnosta mainostajia. Mediatalojen on nyt itse lähdettävä kunnolla leikkiin mukaan. Niillä on kyllä siihen kaikki mahdollisuudet, resursseja ja osaamistakin. Niin sisällöstä ja sen tuotannosta, kuin suorastakin. (Ihan noin vain anekdoottina: etenkin lehtitalot luottavat levikissä suoraan, mutta myyvät samaan aikaan kontakhintaisia mainoksia markkinoijille. Kumpaakahan malliin ne itse oikeasti uskovat?)
Jäin kuitenkin pohtimaan toistakin asiaa. Sosiaalisilla/yhteisöllisillä medioilla voi markkinoija ja miksei myös media, rakentaa kokonaisia markkinointikonsepteja. Tämän tilan voi hyvin helposti valjastaa laajempaankin markkinoinnin käyttöön, aina tuotekehityksestä myyntiin saakka. Se voisi olla ihmisten kannalta paljon mielenkiintoisempi vaihtoehto kuin pelkkien bannerien tuuppaaminen eri palveluihin. Tosin osaamista sekin vaatii.