No, nyt sitten ollaan toista mieltä

Niinmpä niin. Missä on yksi totuus, siellä on pian toinen. Jos josskin kirjoitetaan, että yhteisöt kiinnostavat niin sitten toiset taas ovat toista mieltä. Ja minusta tämäkin touus pitää paikkansa. Olenko menettämässä järkeni?

Aika monet brändit ovat huolissaan kuluttajien siällöstä. Se kun on arvaamatonta, niin kuin hyvin tiedetään. Ja tämä epäluulo varmasti hidastaa monien perinteisten brändien ja yhteisöpalveluita tarjoavien medioiden välistä yhteistyötä. Olen kuullut tämän epäilyn myös monen suomalaisen markkinointijohtajan suusta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kuluttajat sanoavat mitä heitä lystää. Ja tänään he varmasti löytävät paikan jossa sanoa saa. Ja niin, että se myös kuuluu.

Yhteisöistä on tulossa paikka jossa brändin todellinen kuluttaja-arvo punnitaan. Halusivatpa sitä brändin omistajat tai eivät. Rapa lentää ja veri roiskuu, se on varma. Niin myös ylistys ja brändin palvonta kuuluvat yhteisöissä. Niinhän se on käynyt vanhaankin aikaan. Sana kiersi ja jutut liikkuivat silloin vain suusta suuhun. Niistä tietämätön markkinoinjohtaja sai nukkua yönsä rauhassa. Itse olen vanahna suormarkkinoijana olen tottunut palautteeseen, josta sivumennen yleensä 90% oli sitä itteään. Moni perinteinen markkinoija taas on tekemisissä aivan uuden ja epämiellyttävän kokemuksen kanssa. Monille on vaikea uskoa, että aina on joku joka on eri mieltä. Pitää vain oppia sitämään sitä. Pistämällä päänsä pensaaseen eivät brändit tästä kuitenkaan selviä.

Brädeillä on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa tähän heistä riippumattomaan viestintään. Monet eivät vain tunnu uskovan tai oivaltavan sitä. On vain mentävä sinne missä tapahtuu tai tuotava koko häppening omalle tontille. On kaivettava esiin oman brändin puolestapuhujat ja annettava niille kunnolliset työkalut ilosanoman levittämiseen. Ja sitten on opeteltava nippu aivan uusia (ja monesti uusvanhoja) markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keinoja. Sillä, että tehdään kuten on tehty viimeiset sata vuotta ei välttämättä selviä…

Kenekä brändin puolesta olisin itse valmis panemaan sanan tai kaksi? Onhan niitä.