Digitoimistojen vyöry

Suomeen on ilmestynyt viime viikkojen aikana monta uutta ns. digitoimistoa. Osa näistä on uusia, osa sellaisia jotka ovat jonkin mainostoimiston ”tyttäriä” tai ”imported from somewhere else”.

On hienoa, että digitaalisuudesta ollaan kiinnostuneita. Se luo uskoa siihen, että tällä alueella tapahtuukin jotakin.

Mainostoimistot perustivat vastaavaan tahtiin nettiyksiköitään viimeksi 2000-luvun taitteessa. Moni näistä yksköistä on kadonnut/fuusioitu sen jälkeen. Käytännössä kun töitä ei riittänytkään kaikille. Muun toimiston tekemän tuotannon muuttaminen nettiin ei lyönytkään leiville. Sen sijaan tosi ammattimaiset yhtiöt, kuten Valve tai Nitro, voivat käsittääkseni kohtuullisen hyvin.

Olen jäänyt pohtimaan sitä, mitä nämä uudet toimistot tekevät? Olen joidenkin kanssa saanut tehdä yhteistyötä ja enemmän minulle on jäänyt kysymyksiä kuin vastauksia. Monesti puheet ovat suuria mutta se oikea osaaminen aika kapeaa. Valitettavasti. Digitaalisuuden vaikutusten/mahdollisuuksien ymmärtäminen on vielä lapsenkengissä. Ja joskus ihan graafinen suunnittelukin tökkii.

En oikein jaksa uskoa siihen, että digitoimistot pääsevät kovin helpolla tekemään pitkäjänteistä digitaalista markkinoinnin suunnittelua, irrallaan emon tekemisistä. Kyllä kaiketi se leipä edelleen tulee kampanjoiden väsäämisestä, vai kuinka? Toimistojen rakenne kun ei oikein suosi muuta. Totta kai ymmärrän, että mainostoimisto haluaa siivun myös digitaalisesta suunnittelusta. Sen sijaan malli ei nykyisellään minua kovin vakuuta. ”Hyvä suunnittelija suunnittelee kampanjan mihin kanavaan tahansa.”, on minulle lausunut alan raskaansarjan vaikuttaja. Ja olen hänen kanssaan kohtuullisen samaa mieltä.

Täsä kritiikistäni huolimatta toivon kaikille onnea. Ilman tekemistä ei synny mitään uutta. Jos lapiota heiluttaa sata ojankaivajaa, syntyy valtaoja nopeammin kuin yhden miehen toimesta. Sadassa miehessä saa olla mukana muutama vähän huonompikin lapionheiluttaja. Näin minua opasti edesmennyt isäukkoni, joka on kaivanut käsipelillä aika monta kilometriä ojaa. Ei siis muuta kuin digilaiot heilumaan!