Mikä on kotisivu?
Monille yrityksille kotisivu on sähköinen esite. Se noudattelee samaa rakennetta kuin paperinen esite. Esitellään yritys, yrityksen tuotteet, ehkä muutama referenssi sekä yhteystiedot. Ja siinä se sitten onkin. Esimerkiksi tuotteen tai palvelun ostaminen on onesti mahdotonta. Silloinkin kun kysymyksessä on ihan pakettitavara.
Miten arvelette yritysten asiakkaiden reagoivan? Asiakas tulee sivulle; kahlaa sisältöä hetken ja mahdollisesti lähettää sähköpostin tai soittaa. Näin siis käy positiiviessa tapauksessa. Mutta yleensä jatketaan matkaa eteenpäin seuraavan yrityksen sivulle, jossa tehdään aivan samat temput.
Yleensä verkkosivulla ei ole mitään henkilökohtaista; asiaa josta potentiaalinen asiakas jäisi kiinni. Särmät tai tarttumapinnat puuttuvat. Vielä vähemmän asiakkaalla on mahdollisuuksia mielekkääseen ajatustenvaihtoon yrityksen tai oikeammin, sen edustajien, kanssa. Se kertoo yrityksestä paljon.
Ihmisille on yhä tärkeämpää tuntea se yritys jonka tuotteita/palveluita ostaaa. Me haluamme tietää, osallistua ja olla mukana niiden yritysten toiminsaa, joita arvostamme.
Millä tavoin sitä tarttumapintaa voi lisätä?
Se on helppoa kuin heinänteko. Alkakaa kirjoittaa, tuiottaa sisältöä niistä asioista jotka yritykselle ovat tärkeitä. Antakaa yitykselle ja sen tekemiselle kasvot. Minua on kovasti kiehtonut ajatus, jossa yritys x alkaisi tehdä esimerkiksi viikottaista videoblogia yrityksen tapahtumista. Esimerkkinä voisi olla vaikka Rocketboom. Samaa kannattaa muuten perinteisten maakuntalehtien miettiä. Ainakin Ruotsin Aftonbladetin esimerkki kannattaa miettiä muutamaan kertaan läpi.