Luin viikonloppuna Hesarin kolumin jonka keskeinen viesti oli se, että parin vuoden kuluttua monessa amerikkalaisessa suurkaupungissa ei enää julkaista sanomalehteä. Kolumnin on kirjoittanut Esa Mäkinen. Häne mukaansa syynä ovat velka, lama ja internet.
Samanlaisia pohdintoja ovat esittäneet myös muut toimittajat ja median tuntijat. Syyllisiä on luonnolsesti helppo hakea ulkopuolelta, mutta väitän kyllä oman osan ongelmista kantavan mediayhtiöiden oma hölmöily ja saamattomuus.
Lehdet syntyivät viestinnän ympärille. Alunperin ne nimenomaan palvelivat omaa yhteisöään viestinnässä. Lehti oli sosaalinen media joka kertoi mitä tapahtui ja missä tapahtui. Tyylillä ei sitten ollut niin väliä. Sisällön laadun korostuminen on myöhempien aikojen peruja. Tämän tiedonvälityksen ohella tarjosivat kanavan myös kaupalliselle muiden kuin lehtien tuottamalle tiedonvälitykselle. Sitähän mainonta käytänössä on, vai kuinka?
Tänä päivänä läntisten maiden tärkein viestinnän ja tiedonvälityksen kanava on Internet. Olen kyllästymiseen saakka toistanut, että tässä kanavassa ei voida toimia pelkästään kopiomalla muissa medioaformaateissa toimivia toimintatapoja tai mainosmalleja. Netillä on oma luonne ja henki. Netti on myös nykyisten mediatalojen pelastus, jos ne haluavat. Monet eivät näytä haluavan. Olen seurannut monia nettiin ja muihin median kustantamiseen liittyviä investontipäätöksiä, joita suomalaisessa mediassa on tehty. Se vetää naaman vakavaksi. Nettiin toki investoidaan, mutta lähtökohta on usein tekninen. Yhtiöt esimerkiksi ostavat ”platformeja” ilman todellista pohdintaa siitä mikä näiden platformien tuottama arvo oikeasti on. Viestinnän malleja jotka sopivat nettiin tai luovia uusia mahdollisuuksia mainoastajille ei viitsitä miettiä, vaan fokus on juuri tekniikassa. Ja sitten on tietysti vastakohtana ilmaisuus. Monille jotkut asiat eivät saa maksaa mitään. Näissä taloissa ei ymmärretä sitä, että ilmainen ei useinkaan takaa mitään ja hyvin harvoin esimerkiksi takaa oman asiakaskannan pidon verkossa. Strateginen osaamattomuus paistaa hyvin monissa taloissa.
Internet ei ole pelkkä rahan syöjä, vaan se voi olla myös tulolähde. sen ovat toditaneet mm. Norjalaiset ja monet hyvinkin erikoistuneet kohderyhmäpalelut. Mediatalojen on vain ryhdyttävä tekemään viestinnän palveluita joista on hyötyä sekä lukijalle, että mainostajalle. Ja hyvä olisi tietysti opetella ne markkinoinnin muutkin osa-alueet kuin pelkkä staattinen markkinointiviestintä. Jos media pystyy rakentamaan sellaisi markkinoinnin palveluita joilla on välitön arvo/hyöty markkinoijalle ja mitattavuutta, niin medialla ei ole hädän päivää. Uskokaa vain.