Juttelin perjantaina erään liikkeenjohdon konsultin kanssa. Hänen asiakkaitaan ovat monet Suomen suuryrityksistä. Jotenkin keskustelumme ajautui siihen millaiset kehitysnäkymät Suomen yrityksillä on. Hän ei kovin ruusuista kuvaa luonut. Hän oli huolissaan erityisesti Suomen suuryritysten kunnosta muutaman vuoden kuluttua.
Hänen mukaansa kaksi tärkeintä syytä huonoihin tulevaisuudennäkymiin ovat heikko sopeutuminen uudentyyppiseen tuote- ja palvelukehitykseen, sekä säästämisen varjolla tehdyt toiminnan leikkaukset. En voi kuin yhtyä tähän huoleen. Yritykset säästävät juuri siellä missä orgaaninen kasvu tapahtuu. Myynti, asiakaspalvelu ja markkinointi ovat yleensä ensimmäisinä lekkauspöydällä, kun säästötoimiin ryhdytään. Se taas vaarantaa kyvyn kasvaa, sillä juuri nämä prosessit takaavat yrityksen kasvun tuotekehitysken ohella. Näiden toimintojen tehostaminen on aina ja kaikissa olosuhteissa perusteltua. Paino on sanalla tehostaminen. Yleensä Suomen yritykset pelkästään säästävät; vaikka puhuvatkin kauniisti tehostamisesta. Kuluja leikataan, mutta jäljelle jäävän rahan käyttö ja toimintatavat pysyvät entisellään. Asemia pyritään vain puolustamaan; tuskin mikään yritys miettii miten kasvu tai yrityksen hyvinvointi taataan myös kehnoissa oloissa. Tämä malli johtaa väistämättä syöksykierteeseen jota on vaikea pysäyttää.
Yksi mahdollisuus on tilanteen udelleenarvointi. Esimerkiksi maakunnallisten medioiden on pakko vastata internetin haasteeseen tavalla tai toisella seuraavien vuosien aikana. Koko median toimintamalli, tuotekehitys, tuote/palveluportfolio tai suunta on syytä miettiä uudestaan. Internettiä tai muuta digitaalista ympäristöä ei voi enää unohtaa. Se on tullut jäädäkseen. Medioiden onni on ollut se, että kotimarkkinan muut potentiaaliset internetin toimijat, kuten teleoperaattorit, valtakunnalliset mediat sekä luetteloyritykset ovat toimineet hyvin samalla tavoin kuin nekin. Entä jos joku niistä muuttaakin toimintatapojaan? Silloin pelataan aivan uutta peliä jossa voittajia on vaikea ennustaa. Varmaa on vain se, että säästämällä pelin häviää varmasti.
One thought on “Yritykset kuristavat itsensä hengiltä”
Kommentointi on suljettu.